سفارش تبلیغ
صبا ویژن
د نیا ی مجازی
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 23
  • کل بازدیدها: 146557
یادداشت ثابت - پنج شنبه 92 خرداد 10 :: 11:16 عصر :: نویسنده : عارفی

امام صادق(ع) در یک نگاه   
نام :جعفر(ع)

لقب معروف :صادق
کنیه :ابوعبدالله
پدر و مادر :امام باقر(ع)
،و ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر .
وقت و محل تولد :17 ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه متولد شد.
طاغوتهای زمان امامت : یزید بن عبدالملک (نهمین خلیفه اموی تا آخرین خلیفه اموی ) سفاح و منصور دوانقی
وقت و محل شهادت :25 شوال سال 148 ه‍ق در سن 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی ، مسموم و در مدینه به شهادت رسید.
مرقد شریف :قبرستان بقیع ، در مدینه
دوران عمر:در دو بخش ؛
1 -دوران قبل از امامت ، سی و یکسال (از سال 83، 114)
2 - دوران امامت تا آخر عمر، 34 سال (از سال 114 تا 148) که دوران شکوفایی اساس تشیع بود، آن حضرت در این دوران از فرصت جنگ بنی امیه و بنی عباس ، استفاده نموده و حوزه علمیه در سطح عمیق و وسیع تشکیل داد، که چهار هزار نفر شاگرد داشت ، و اسلام ناب محمد و علی
را از زیر حجاب اسلام بنی امیه ، آشکار ساخت .
داستانهای شنیدنی از چهارده معصوم علیهم السلام
نوشته : محمد محمدی اشتهاردی

مادر امام صادق زنی دانشمند :
مادرامام صادق
زنی فاضله ودخترقاسم بن محمد بن ابی ابکر است . قاسم بن محمدخودازثقات ومعتمدان امام علی بن الحسین (علیهماالسلام) وازفقهای شیعه مذهب مدینه بود. او دختری فهمیده ودانا داشت که اورا فاطمه نامیده و گاهی قریبه می خواندند وکنیه اوام فروه بود.
تاریخ اورا زنی فاضله ، مؤمنه ، عفیفه وباعصمت وشرافت معرفی می کند. و امام صادق
خود درشأن مادرش فرموده بود : مادرم ازکسانی بود که بواقع مؤمنه ودرطریق تقوا بود. زنی بود نیکوکار وخدا نیکوکاران رادوست می دارد:
کانَت اُمِّی مِمَّن آمَنَت وَاتَقَّت ، وَاحسَنَت ،وَاللهُ یُحِبُّ المُحسِنینَ
امام باق
باتعبیرات زیبائی ازاویاد می کرد وهم امام صادق برای او حرمت فوق العاده ای قائل بود.او دربین زنان مدینه حرمت اجتماعی بالائی داشت وبه آموزش وهدایت زنان وحل ورفع مشکلات دینی آنها می پرداخت.محمد بن ابوبکر نیز با اینکه از فرزندان ابو بکر است ولی چون در کودکی در پی وفات پدرش و ازدواج مادرش با حضرت علی ع به خانه امام علی منتقل شده و تحت تربیت امام بزرگ شده و از شیعیان و فدائیان آن حضرت بود ودر نهایت در مصر هنگامی که از جانب امام والی آنجا بود به دست نیروهای معاویه به شهادت رسید.


امام صادق
درباره مادرخود فرمود: مادر من از کسانی است که ایمان آورد وتقوای الهی پیشه ساخت وکار نیک انجام داد، وخدا نیکوکاران رادوست می دارد
امام ششم
بااین جمله کوتاه ولی پرمغز و بامحتوا که ازقرآن (سوره نحل ،آیه 128)الهام گرفته است. تمام اوصاف نیکو وپسندیده رابرای مادر خویش بیان فرمود:همان اوصافی که امیرمؤمنان برای متقین درجواب سؤال همام بیان فرمود: «ای همام،ازخدا بترس ونیکی کن،زیرا خداوند باکسانی است که تقوا پیشه کنند وکارنیک انجام دهند.
به هرحال تقواوپاکدامنی ام فروه تاحدی بود که مسعودی می نویسد:«امّ فروه ازتمامی زنان زمان خود باتقواتربود.
امّ فروه ازامام باقر
احادیث زیادی نقل کرده است. ازامام سجاد نیز روایاتی نقل نموده که یک مورد آن ازنظرتان می گذرد:«حضرت علی بن الحسین به اوفرمود: ای امّ فروه ، من برای گناهکاران از شیعیان خود درهرروز وشب صد باردعا می کنم و ازخدا برای آنان طلب آمرزش می نمایم، زیرا ما برچیزی که می دانیم صبر می کنیم وآنهابرچیزی که نمی دانند صبر می کنند ».
خلاصه مادربزرگوارحضرت امام صادق
ازموقعیت علمی والایی که ازخاندان وحی ورسالت فراگرفته بود، برخوردارگشت که برای پی بردن به مقام دانش اوبه نقل یک مورد بسنده می شود:
شخصی به نام«عبدالاعلی » می گوید:«ام فروه رادیدم که دراطراف خانه کعبه طواف می کرد ولباسی پوشیده بود که کسی اورانشناسد. هنگامی که خواست دست خود را روی حجرالاسود بگذارد، دست چپ را روی سنگ گذاشت، مردی (که به نظر می رسد ازعامه بوده) به او گفت: دست چپ را روی سنگ گذاشتن برخلاف سنت است و تواشتباه کردی. ام فروه گفت:لازم نیست تو چیزی به ما بیاموزی ، چراکه ماازدانش شمابی نیاز هستیم »




موضوع مطلب :