سفارش تبلیغ
صبا ویژن
د نیا ی مجازی
درباره وبلاگ


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 31
  • بازدید دیروز: 59
  • کل بازدیدها: 146646
یادداشت ثابت - پنج شنبه 92 خرداد 10 :: 11:25 عصر :: نویسنده : عارفی

امیرالمومنین در یک نگاه   
معصوم دوم
نام :علی
(ع)
لقب معروف :امیرمؤمنان
کنیه :ابوالحسن
پدر و مادر :ابوطالب ، فاطمه بنت اسد
وقت و محل تولد :سیزدهم رجب ، ده سال قبل از بعث در درون کعبه متولد شد.
دوران خلافت : سال 36 تا 40 ه ق ، ( حدود چهار سال و نه ماه )
مدت امامت :30 سال
وقت و محل شهادت :صبح 19 رمضان سال 40 هجرت ، توسط ابن ملجم در مسجد کوفه ، ضربت خورد و شب 21 رمضان در سن 63 سالگی در کوفه به شهادت رسید.
مرقد شریف :در نجف اشرف
دوران عمر: در چهار بخش :
دوران کودکی (حدود ده سال )
دوران ملازمت با پیامبر(ص)
(حدود 23 سال )
دوران کناره گیری از دستگاه خلافت (حدود 25 سال )
دوران خلافت (حدود 4 سال و 9ماه)
داستانهای شنیدنی از چهارده معصوم علیهم السلام
نوشته : محمد محمدی اشتهاردی

پدر امیر المومنین ، حضرت ابوطالب(ع)   
پدر بزرگوار علی بن ابی طالب(ع)
، حضرت ابوطالب، یکی از ده فرزند عبدالمطلب است. وی حدود 54 سال پیش از بعثت پیامبراکرم به دنیا آمد و در سال دهم بعثت در 64 سالگی دیده از جهان فرو بست. حضرت ابوطالب در ایّام بسیار دشوار سال های اوّل نبوّت با تمام وجود از حضرت محمد(ص) حمایت کرد و در سال سوم بعثت در مجلسی که به منظور دعوت از خویشاوندان پیامبراکرم تشکیل شده بود، با اخلاق و قاطعیّت تمام خطاب به حاضران فرمود: «تا جان در بدن دارم از محمّد دفاع می کنم». نقل می کنند به برکت ارشاد و هدایت روشنگرانه او بود که برادرش حضرت حمزه و فرزندش جعفر اسلام را پذیرفتند. پس از رحلت ابوطالب رسول خدا(ص) با پای برهنه در حالی که می گریستند به دنبال جنازه عمو روان بودند و با این جملات از او یاد می کردند: عموجان، در کودکی مرا تربیت کردی؛ در یتیمی کفالتم نمودی، و در بزرگ سالی به یاری ام برخاستی؛ خداوند به تو پاداش خیر دهد.
گلبرگ > شهریور 1381، شماره 33 ، سایت امام علی

مادر امیر المومنین ، فاطمه بنت اسد   
مادر گرامی امیرمؤمنان علی(ع)
، فاطمه دختر اسدبن هاشم بن عبدمناف است. وی در دوران کودکی رسول خدا مدتی عهده دار تربیت او بوده است و به این خاطر پیامبر اکرم ضمن گرامی داشت او، از وی با تعبیر مادر یاد می کردند. فاطمه بنت اسد اوّلین زن هاشمی است که پس از رحلت خدیجه به رسول خدا ایمان آورد و در ماجرای هجرت به مدینه به همراه علی(ع) عازم مدینه شد. نقل می کنند پس از رحلت فاطمه بنت اسد پیامبر اکرم خود متصدّی تجهیز او شدند. او را با پیراهن خود کفن کردند و بر او نماز گزاردند و پیش از دفن او، وارد قبرش شده، با این عبارات او را دعا کردند: «پروردگارا، مادرم فاطمه بنت اسد را مورد رحمت و مغفرت خودت قرار بده و حجّت را بر او تلقین فرما».. از رسول اکرم سؤال کردند: شما درباره هیچ کس این گونه که با فاطمه رفتار کردید، رفتار نکرده اید. علت آن چیست؟ آن حضرت فرمودند: «چون هیچ کس بعد از ابوطالب همانند فاطمه بنت اسد به من نیکی نکرد».
گلبرگ > شهریور 1381، شماره 33 ، سایت امام علی

ولادت امیر المومنین   
ولادت حضرت علی
(ع)یکی از زیباترین فصل های کتاب آفرینش است که نشان دهنده مقام والا و پرتوی از عظمت آن امام هُمام می باشد. در شب ولادت ایشان، زمین غرق نور و معنویت بود و از آسمان نیز باران فضل و رحمت می بارید. ابوطالب که از شادی در پوست خود نمی گنجید، فریاد می زد: «ای مردم! دوست خدا در خانه خدا متولد شد.» رسول اکرم نیز در این رابطه فرمودند: به دنیا آمدن حضرت علی همانند تولد حضرت مسیح، مهم و معجزه آساست و خداوند علی(ع) را از نور من آفرید و ما هر دو از یک نور هستیم.» آری تولد حضرت مسیح معجزه ای بزرگ بود و حضرت مریم در آن هنگام از خانه خدا (بیت المقدس) خارج شد ولی فاطمه بنت اسد به درون خانه خدا فرا خوانده شد و مهمان مائده های آسمانی گشت تا زیباترین تولد تاریخ بشریت، به نام مبارک حضرت علی(ع) ثبت شود.
برگرفته از مقاله « مظهر زیبایی ها ، سید رضا باقریان موحد - سایت امام علی (ع)




موضوع مطلب :